Čtenářská gramotnost?

Před lety jeden žák po dočtení příběhu poznamenal: „A teď budou následovat hloupé otázky.“ Tenkrát jsem mu začala vysvětlovat, k čemu moje otázky jsou, ale uvnitř jsem cítila, že jakákoli otázka, i když z metodické příručky, byla pro něj skutečně hloupá. Četl vždy o jeden text napřed s očima přilepenýma na knize a nikdy nevěděl, na co jsem se právě ptala. Vyhovovaly mu skupinové práce, při kterých  mohl ostatním vysvětlit smysl příběhu. Přesto se jeho známka z českého jazyka nebezpečně blížila dostatečné.

Zdeněk mi připomíná Jamiku z knihy, kterou jsem právě dočetla. Když jí autorka automaticky položila otázku, zda rozumí tomu, co čte, podívala se jí zpříma do očí, a odvětila: „Všichni mi říkají, jak je důležité, aby mi kniha dávala smysl. Ale nikdo z vás mi neřekl, co znamená dávat smysl?“

V řadě škol – u nás i v Americe – znamená rozumět převyprávět text, odpovědět na otázky, popř. naučit se nová slova.

V současnosti všichni říkají, jak důležitá je čtenářská gramotnost, ale její definice ani žádné testy nemohou nároky učitelů uspokojit.

Myslím, že by se Ellin Oliver Keene nezlobila, kdybych odpověděla jejími ústy:

„Rozumět znamená, že přemýšlíme o myšlenkách po delší čas, zvedáme je ke světlu naší mysli, obracíme je znovu a znovu, dokud se nestanou částí nás samotných. Znamená to, že jsme ochotní težce pracovat, abychom porozuměli, i když nepochopíme napoprvé, chceme vědět víc celým svým srdcem tak, že o tom mluvíte s ostatními lidmi a čtete víc a znovu totéž. A ptáte se lidí, v jejichž moudrost věříte, a udržujete své myšlení a přemýšlíte, dokud si uvědomujete, že skutečně rozumíte… To neznamená, že se zajímáte pouze o jednu knihu, jeden žánr nebo jednoho autora, cítíte nutkání prozkoumat spoustu odlišných idejí. Mohou být velmi velmi odlišné, ale můžete je spojit v objemný soubor. Rozumět znamená, že měníte své myšlení, uvědomíte si, že, čím více čtete, tím více chcete vědět a tím více měníte svoje první myšlenky…Jestliže rozumíte, vidíte, jak se věci k sobě hodí, jak je jedna věc stejná(,) nebo odlišná, vidíte v ideách modely a můžete  na jejich základě předvídat. Když rozumíte, znamená to, že se rozhodnete, která idea je nejdůležitější a připojíte tuto ideu ke všem věcím, které už znáte. Když rozumíte, začínáte cítit vaším srdcem do té míry, že cítíte tytéž emoce, jaké cítí postava v knize.  Když rozumíte, možná začnete cítit, že můžete číst nebo se učit dlouhou dobu – máte to, čemu se říká vytrvalost  pro čtení a učení – a v tomto momentu si nemůžete ani jen představit chtít dělat něco jiného… Vnímat smysl znamená, že užijete strategií jako schéma a kladení otázek a usuzování a určování důležitého, abyste prorozuměli daleko víc než autor a ilustrátor  vložili do stránek knihy… Rozumět znamená rozhodnout se, že si zapamatujete. Rozumět  je vědět, že vaše mysl uchovává důležité ideje a vy jste ti šťastní, kdo si tyto ideje vychutnává… Doufám, že čtenáři této knihy, po boku dětí, které učí, vystaví své vlastní odpovědi na Jamičinu otázku.“

To Understand : New Horizons in Reading Comprehension. Portsmouth : Heinemann, 2008. 299 s.